سبزی خشک

سبزی خشک

همه چیز در مورد سبزی خشک

تابستان زمان مناسبی برای تهیه و به دست آوردن انواع سبزی خشک و معطر می باشد زیرا ممکن است در فصل های دیگر این سبزی ها به راحتی در دسترس نباشد.

در اینجا با ما همراه باشید تا با روش های که به شما ارائه می دهیم ، نتیجه ی بهتری را در زمینه تهیه سبزی خشک به دست آورید.

یکی از نکات جالب در تهیه سبزی خشک این است که سبزیجاتی که در اول شب و یا صب زود چیده می شوند به سرعت خشک شده و طعم و عطر خوشایندتری نیز دارا می باشند.

برای تهیه سبزی خشک به این نکته توجه داشته باشید که سبزیجات کاملا رسیده، سالم و تازه باشد. زیرا در صورت انتخاب نمودن، سبزی هایی که کاملا رسیده نباشد ، سبب می شود پس از خشک کردن رنگ و طعم مطلوبی نداشته باشد.

البته در نظر داشته باشید که برای انتخاب مناسب جهت تهیه سبزی خشک استفاده از سبزیجات خیلی رسیده نیز سبب می شود سبزی ها پس از خشک کردن، سفت شده و قابلیت استفاده کردن نداشته باشد.

نکات مهم سبزی خشک

هنگام پاک نمودن سبزی ها دقت کنید که روی آنها سفید و یا شته نباشد که در صورت مشاهده هرکدام نشان دهنده آفت گیاه است. در پاک کردن انواع سبزی خشک کردنی همچون ریحان، مرزه ، نعناع و … را هرگز از روی ساقه با دست به طرف پایین نکشید زیرا این عمل سبب سیاه شدن آنها می شود بهتر است آنها را به صورت پرپر کردن پاک کنید.

 

سبزی خشک

 

در مرحله اول سبزی ها را درون لگنی از آب سرد ریخته (دقت کنید آب سرد باشد زیرا موجب حفظ طراوت و تازگی سبزی ها می گردد) و هر سری سبزی های خیس شده را از آب جمع کنید نموده و گل های ته نشین شده را دور بریزید.

این عمل را در ۳ تا ۴ نوبت انجام دهید تا سبزی ها کاملا تمیز شود، سپس آب بکشید. «توجه داشته باشید که در فرایند تهیه سبزی خشک نباید سبزی ها را برای مدت زمان طولانی در آب خیس نمایید چون املاح و ویتامین های خود را از دست می دهد.»

نحوه تهیه سبزی خشک به سه صورت زیر می باشد:

 

  • تهیه سبزی خشک در هوای آزاد

  • تهیه سبزی خشک به روش های صنعتی

  • تهیه سبزی خشک در ماکروفر

نحوه تهیه سبزی خشک در هوای آزاد

یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین روش تهیه سبزی خشک ، همین روش خشک نمودن در هوای آزاد می باشد. در این روش برای جلوگیری از تغییر رنگ زیاد و همچنین جلوگیری از اتلاف ویتامین های A و C سبزی ها ، بهتر است آنها را به دور از نور آفتاب و در سایه خشک نمایید.

هنگامی که سبزی ها کاملا خشک شدند بهتر است آنها را درون ظروف شیشه ای و یا پلاستیکی در بسته ای ریخته و در جای تاریک، خشک و خنک نگهداری نمایید. اگر سبزیجات با روش صحیح خشک و نگهداری شده باشند می شود انواع سبزی خشک را برای مدت یک سال استفاده نمود.

نحوه تهیه سبزی خشک با ماکروفر

ابتدا سبزی ها را به خوبی بشویید و اجازه دهید آب آن کشیده شود. سپس آنها را روی یک حوله کاغذی گذاشته تا در هوای آزاد کمی خشک شود.

دو لایه دستمال کاغذی ضخیم را درون سینی ماکروفر پهن نموده و سبزی را به شکل لایه ای نازک روی آن پخش کنید سپس با دو لایه دستمال کاغذی روی سبزی را کامل بپوشانید.

در این قسمت ماکروفر را به مدت ۲ دقیقه روی حرارت زیاد قرار داده (دقت کنید که گرمای دستگاه و روغن سبزی ها سبب آتش گرفتن آن نشود) وقتی ۲ دقیقه به اتمام رسید چک کنید که سبزی ها خشک شده باشد بدین منظور مقداری از آن را میان دو انگشت گرفته اگر خرد شدند.

کافی است در غیر این صورت سبزی ها را مجدد درون ماکروفر قرار دهید و اجازه دهید ۳۰ ثانیه دیگر حرارت ببیند. اکنون سبزی ها را از دستگاه بیرون آورده و اجازه دهید روی دستمال های کاغذی خوب خنک شود و در انتها سبزی خشک شده را به ظرف های مدنظرتان انتقال دهید.

 

سبزی خشک

چند نکته قابل توجه در تهیه سبزی خشک با ماکروفر:

  • هرگز بیشتر از زمان لازم سبزی ها را حرارت ندهید زیرا سبب می شود طعم آن ناخوشایند شود.
  • تا هنگامی که قصد استفاده از سبزی خشک را دارید ، آن ها را خرد نکنید زیرا سبب می شود عطر آن کم شود.
  • اگر روی ظرف نگهداری سبزی تعریق مشاهده نمودید، سریعا محتویات آن را دور بریزید، به این دلیل که سبزی کاملا خشک نشده و به دلیل عدم نگهداری صحیح ، خطر بوتولیسم وجود دارد.

سبزی خشک شده بهتر است یا سبزی فریز شده ؟

با سوتال همراه باشید تا به بررسی این مقوله بپردازیم.

در تهیه سبزی خشک، بخش زیادی از ویتامین A و C درون آن از بین می رود ولی بیشتر املاح موجود در آن حفظ می گردد. این مطلب در صورتی است که فریز کردن آن (اگر مدت زمان زیادی از چیده شدن آن نگذشته باشد)، سبب حفظ ریزمغذی ها، املاح و ویتامین های موجود در سبزی می شود.

توجه داشته باشید که هرگز سبزی های سرخ شده را فریز نکنید، زیرا در این صورت مواد مضر روغن درون سبزی ذخیره می گردد.

پیشنهاد می کنیم پس از خرد نمودن سبزی ، آن ها را روی حرارت قرار داده تا آب موجود در آن گرفته شود. سپس سبزی را خنک نموده و جهت فریز کردن در لایه های نازک بسته بندی نمایید.

اگر از زمان چیده شدن سبزی ها مطلع نیستید می شود گفت که تفاوت زیادی میان سبزی خشک و منجمد وجود ندارد، زیرا در هر دوی این روش ها مقداری از ویتامین ها و ارزش های غذایی سبزی دفع می شود اما با این حال طعم ، عطر و بافت سبزی در نوع فریز شده آن بهتر از سبزی خشک می باشد.

«انتخاب سوتال، انتخاب سلامتی»

نظر دهید

X
نوین وب ساز نوین وب ساز نوین وب ساز یو اس ای لاتاری